close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פסיכולוגיה יהודית – יש דבר כזה?!

מערכת שורשח שבט, תשפב10/01/2022

לאור כל זאת מעניין לגלות שהיהדות מודעת לקשיי הנפש ובו זמנית יודעת להציע מזור יעיל ונגיש...

תגיות:
מצד אחד אנחנו חיים בעולם שכול הזמן מתקדם, מחפש אחר החידוש והריגוש הבא, מתבסס על חומריות ואף הופך אט אט להיות יותר מקוון. מצד שני נפש האדם נשארה בבסיסה כשהייתה. כל אחד נע לצד אותן קשת של רגשות, כל אחד מבקש להבין מה הוא נועד לעשות (גם אם לא באופן מודע), כל אחד מבקש להיות אהוב ונאהב, כל אחד מחפש מילה טובה, כל אחד חש מדי פעם מבולבל וכמובן שכל אחד מבקש לשמוח, להיות רגוע ובטוח. עם זאת, הפער בין הקידמה לפשטות (ובו זמנית למורכבות) של הנפש יוצרת עם השנים פער מהותי, ועל כן הכי נכון לחזור לבסיס, אל אותה פסיכולוגיה יהודית.

החיפוש אחר איזון
נפשי

פסיכולוגיה יהודית היא שיטה תאורטית ובו זמנית טיפולית. מדובר בשיטה שכל מהותה להתעסק בנפש האדם. פסיכולוגיה יהודית מחפשת אחר אותו איזון נפשי, כאשר היא מבקשת להבין אלו גורמים מובילים לערעור תחושת האיזון, וזאת כפי שניתן להסיק לפי מקורות יהודיים. מי שמרים גבה, מוטב שיידע שהחיבור בין השניים (בין היהדות לפסיכולוגיה) קיים מאז ומעולם, ואם נבחן מה מרדכי רוטנברג (סוציולוג ופסיכולוג מוכר) טוען, נמצא שכל תאוריה מתחום הפסיכולוגיה מוזנת מאמונה כלשהי, ואכן לא מעט ספרים נכתבו על הקשר המתבקש שבין היהדות לפסיכולוגיה.

התאולוגיה היהודית אל מול התאולוגיה הנוצרית בראי הפסיכולוג
אם נחזור אל מרדכי רוטנברג, נציין שהוא מעלה נושא שמעורר עניין רב. לפיו פסיכולוגיה שמושתתת על התאולוגיה הנוצרית מובילה בסופו של דבר לתחושת ייאוש, ומנגד פסיכולוגיה שמושתתת על התאולוגיה היהודית מובילה בסופו של דבר לתחושת אופטימיות, וזאת בשל הבדל משמעותי: הפסיכולוגיה שמושתת על התאולוגיה היהודית שמה דגש על היכולת לנתב את החיים לכיוון הרצוי, משמע ישנה בחירה, וכאשר ישנה בחירה גם יש תקווה ליצור שינוי, עובדה שמולידה תחושת אופטימיות בריאה.

מעמד בריאת העולם כביטוי לצמצום והאדרת האחר
ביטוי לרעיון הבחירה והתקווה ניתן לקבל כבר ממעמד בריאת העולם. בהתאם לפסיכולוגיה שמושתתת על התאולוגיה היהודית מעמד בריאת העולם מסמל תיקון ובו זמנית צמצום. אלוהים בורא את העולם כאשר הוא ממזער את האינסופיות שלו לטובת בריאת העולם, ותוך כדי שהוא מפנה מקום לרוע ולזולת, צעד שמעניק אפשרות לייצר תיקון, משמע אלוהים מצפה מהאדם לחולל תיקון ובו זמנית מעניק לו אחריות רבה, עובדה שמייצרת יחסים דו סטריים בין האדם לבורא. כמו כן, מודל ההצטמצמות מוביל לכמה רעיונות מעניינים: צמצום מעניק מקום לזולת, לצד כל צמצום ישנה התפשטות ובעת הצטמצמות גם יש האדרה של האחר, וזאת כי יש צורך בשיתוף פעולה, משמע צמצום אינו בהכרח מחליש, אלא גם אמור לחזק ומציע שיתופי פעולה.

שינוי המחשבה ודרכי הפעולה
אם נעבור לפרקטיקה, נמצא שלפי הפסיכולוגיה שמושתתת על התאולוגיה היהודית, הטיפול צריך להתמקד בשני גורמים משלימים: מחשבה ותפיסה, ורק לאחר מכן יש לעבור לשלב המעשים, אם כי באופן מדורג. עוד נציין שלפי התפיסה היהודית נהוג להאמין שהאדם יכול לשנות הן את דרכי המחשבה והן את מעשיו. בתחום זה ניתן למצוא לא מעט גישות, אם כי השיטה היותר מוכרת שייכת לפרופסור מרדכי רוטנברג (פיתח אותה ביחד עם תלמידו ד"ר ברוך כהנא ובתו ד"ר מיכל פכלר). מי שמוצא בכך עניין, מוזמן להעמיק בנושא ב"מרכז רוטנברג לפסיכולוגיה יהודית", מרכז שסייע רבות בהפצת המודל, כאמצעי טיפולי וחינוכי מבחינה קהילתית.

תורת הנפש ככלי להתמודדות עם מורכבות החיים
עוד גישה מעניינת ומובילה בתחום משויכת לרב יצחק גינזבורג שליט"א. הרב פיתח את "תורת הנפש", תורה שמבוססת על פסיכולוגיה יהודית, כזו שמבקשת לסייע להתמודד עם מורכבות החיים, כולל תחושות קשות כגון דיכאון, קושי בהגשמה עצמית, רצון לצמוח מבחינה רוחני וכדומה. גישה זו מועברת בסדנאות ומאפשרת לנהל קונפליקטים וסכסוכים, אם בין בני זוג ובתוך המשפחה ואם בעבודה ובתוך הקהילה. כמו כן, הגישה מלמדת לקבל מבט מפוכח לנוכח מציאות מורכבת, וזאת מתוך מטרה לזכות מחדש בשמחת חיים, כאשר סך השיטה מושתתת על מקורות תורניים. מבקשים דוגמה ליעילות השיטה? להלן דוגמה: השיטה מלמדת שאם מעסיק העליב אותנו, ייתכן שהבורא זימן את הפגיעה מתוך מטרה שנלמד שיעור חשוב, ואכן רבים מעידים שהשיטה שינתה להם את התפיסה במגוון רבדים חשובים בחיים.

תחושת שליטה מחברת ומלמדת
לאור כל זאת מעניין לגלות שהיהדות מודעת לקשיי הנפש ובו זמנית יודעת להציע מזור יעיל ונגיש. אם עבור טיפול בחרדות ניהול כעסים, תחושת מסוגלות, הגדרת מהות, מימוש עצמי, קשיים זוגיים וכדומה. עוד נציין שפסיכולוגיה יהודית מתרחקת משיטת האילוף שניתן לפגוש בשיטות מקבילות והיא אינה מערבת תרופות, כך שתחושה של שליטה מובילה לתחושת חיבור ואמון חשוב בתהליך. מכאן מי שמחפש טיפול פסיכולוגי, מוטב שייבחן אלו שיטות קיימות, כאשר הרבה פעמים נכון לשלב בין כמה. מכאן שבהחלט מדהים לגלות כיצד חיבור ליהדות מוביל למקום מחזק וגבוה מבחינה נפשית, כך שאם מתחברים למהות, מוזמנים להעמיק בתחום, כאשר פה ראוי לציין שנערכים לא מעט קורסים ונמכרים לא מעט ספרים מרתקים בנושא.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה